Hjem » Maraton » Valg av sko

Valg av sko

Jeg har løpt nok til å vite at riktige sko er viktig, det er ofte slik at dyre sko er bedre enn de som er rimeligere. Men dette stemmer ikke alltid, for mye kommer jo an på hvilken type sko som passer din fot. Løpestil spiller også inn her, og ikke minst type underlag. Bruk god tid på utvelgelse av sko, handle hos dem som vet hva dem selger. Dyre sko er ikke det samme som at den passer deg eller er riktig for deg.

Valg av sko

Lange distanser

Det sier seg kanskje selv, men jo lenger man løper desto viktigere er skotøyet så klart. Har selv løpt halvmaraton, både med gode og middels gode sko. Distanse og underlag og ikke minst form, er viktige faktorer. Som jeg var inne på så er underlaget avgjørende, det å løpe i skogen på stier eller i terrenget er mye mer skånsomt for bena. Men dette krever en mer stabil sko, da underlaget ofte er mer ujevnt enn på veier, kommer tilbake til dette. Grusveier som jeg har en del erfaring med, synes jeg personlig er flott å løpe på. Det er så klart mye mer belastende for bena enn i skogen, men langt bedre enn asfalt.

Kategorier sko – Nybegynneren

Om du skal starte opp med løping for å bedre formen, er det viktig at du faktisk kjøper deg et par skikkelige sko først som sist. En del tenker at de klarer seg med de rimelige, siden de ikke løper så mye eller langt. Men husk at en utrent person har dårligere muskulatur, ledd og sener. Løping er veldig monotont, så det kan lett bli belastningsskader. Bruk en forhandler med kyndige folk til å veilede deg. Ikke start for tøft, få gjerne noen til å sette opp et treningsprogram for deg i tillegg.

Viderekommen

Når man har noen sesonger bak seg, kan man kalle seg viderekommen, de stabile og godt dempende skoene du brukte som nybegynner, kan nå byttes ut med litt lettere modeller. Du har en helt annen stabilitet og ikke minst løpsteknikk innarbeidet nå. Muskulatur, sener og ledd er bygget opp steg for steg. Lette spesifikke løps sko kan med fordel velges nå, kan brukes på flere typer underlag om du veksler litt mellom asfalt og grus og gode stier. Det er flere som har egne trenings sko og egne konkurranse sko, dette er smak og behag og det er vel egentlig ikke noen fasitsvar på dette.

Viderekommen

Terrengsko

Dette er sko som kun er egnet til sti og terreng, det ligger vel litt i navnet. Terrengsko har typisk mindre demping enn en asfalt sko, dette fordi underlaget i seg selv gir god demping. Så prøv aldri å løpe lengre distanser med en terrengsko på asfalt, helst ikke på grus heller. Terrengskoen har en langt bedre støtte for foten enn asfaltskoene, dette fordi underlaget er mer ujevnt og krever mer støtte for ankelen

Kort oppsummert, med tre par sko kommer du langt. Noe mer enn det trenger ingen er min påstand. Mengdetrening, intervall og terreng, det skulle dekke det meste for de fleste.

 

 

Comments are closed.