Hjem » Maraton » Trening når formen er i bunn

Trening når formen er i bunn

Trening når formen er i bunn

Vi har vært litt inne på dette temaet tidligere også, men nå tar vi det helt fra bunnen av. Det er ikke noen kriterier for hva som legges i det å være i dårlig form, men det betyr enten at du aldri har drevet med trening i særlig stor grad – eller at du for en periode ikke har prioritert å trene. Det er mange ting som kan påvirke formen din, og livsstil er et viktig nøkkelord. Røyking, kosthold, jobbsituasjon, skader, motivasjon, ja listen er så klart enda lenger enn dette. Men la oss heller se hvordan du kan komme i gang, og virkelig få gjort noe med formen og helsen din. For det er ikke noen tvil om, at det er helsefremmende å trene. Men da må man gjøre det riktig, både for at formen skal bli bedre – men også for at helsen ikke skal bli dårligere fremfor målet om at den skal bli bedre.

Riktige og viktig valg

Det er ikke noen tvil om at mange av oss, en dag erkjenner at noe må gjøres med formen. Selv er jeg i den situasjonen selv, etter mange år med treningsstopp og til tider usunn livsstil. Men jeg som mange andre, har planer om å endre på dagens situasjon. Det handler om å ta et valg, og konkret komme i gang med det man kanskje bare tenker på. Handling fremfor tanker og ord, er vel det vi kan si er starten på bedre form og et bedre liv.Dette er mye på en gang, men alt henger sammen og alt er like viktig for at målene skal nåes. Vær hundre prosent ærlig med deg selv, for du tjener ikke noe på å late som du er i bedre form enn du virkelig er. Det å finne noen som er på samme nivå som deg selv, kan i mange tilfeller være smart.

Mengde og intensitet

Det er særdeles viktig at man starter med riktig mengde, og ikke minst intensitet. Finn ditt nivå/utgangspunkt og start der, og for mange kan det holde med gåturer med litt puls i begynnelsen. De som legger ut for hardt i oppstarten, vil ofte miste motivasjonen fordi formen slett ikke bedres. Faren for skader er også stor om man overdriver, og alder her også en viktig faktor. Det finnes nok av 50-åringer som tror de fortsatt er 25 år, det fungerer sjelden eller aldri på sikt.

Mengde og intensitet

Starte med lav intensitet når formen er dårlig

Vi tar utgangspunkt i at det er løping som er treningsformen her, og jeg skal forklare hva som menes med lav intensitet. Jeg var litt inne på det tidligere, nemlig at det for mange kan være nok med raske gåturer i starten. De som er i litt bedre form, kan veksle mellom rask gange og meget rolig løping/jogging. Bruk av pulsklokke kan være lurt, men det er ikke noe du trenger å bruke penger på helt i oppstarten. Det som er viktig er å komme i gang, og lytte til sin egen kropp – den forteller langt mer enn all verdens teknologisk utstyr.

Comments are closed.