Hjem » Maraton » Løping på vinteren

Løping på vinteren

Det er ikke uvanlig å løpe på vinteren, mange av løpene går også i vinterhalvåret. Jeg har prøvd meg litt med både snø og is som underlag, og det å kjøpe seg et par sko med pigger er ikke dumt. Sko med is pigger kan være noe dyrere enn vanlige joggesko, men det er nesten et must slik jeg ser det. Det har ikke bare med feste og fraspark å gjøre, men også med sikkerhet. Er det snøføre er det ikke så stort problem, men det er verre om det er isete underlag.

Jessheim Vintermaraton

Dette er et flott løp på Romerike, start og mål er på Jessheim. Jessheim er sentralt plassert i forhold til Oslo lufthavn Gardermoen, men også kort vei fra Oslo.

Man kan velge mellom tre forskjellige distanser; mini-halv- og helmaraton.

Løypa er relativ flat, siden hele området i og rundt Jessheim er lite kupert. Mange ganger er det snø- og isfritt når løpet arrangeres, spesielt om det er snøfattige vintre.

Mange typer løp

Om man sjekker terminlistene på nettet, ser man raskt at løping er blitt en helårsidrett. Det er nok mange som kombinerer løping med ski, men det er også en del som kun driver med løping året rundt. Jeg for min del har troen på å kombinere, som mange vet er det lett å få slitasjeskader. Dette gjelder nok mest på de lange løpene som halv- og helmaraton, hvor knær, hofter og rygg er mest utsatt.

Vinterløping har mange fordeler

La det være sagt med en gang, det å komme seg ut i kulde og mørke krever ofte mer motivasjon enn om sommeren. Men om man først har overvunnet kulde og mørke, ja da er det faktisk mange som liker denne formen for løping.

Det er bevist at vi alle løper raskere om vinteren, så sant ikke underlaget er for krevende. Underlaget vil jo variere, vi vet alle at store deler av vinteren er både snøløs og isfri.

Det med at vi presterer i gjennomsnitt bedre på vinteren, har med temperatur å gjøre. Så sant det holder seg varmere enn minus 10 grader, er dette bare en fordel rent prestasjons messig. Det er forsket på at vi presterer best rundt +4 til + 10 grader, dette fordi kroppen ikke trenger å bruke energi på å kvitte seg med overskuddsvarmen. Blir det kaldere enn dette, må man kompensere noe med andre typer klær. Det er som kjent ofte kaldere enn dette en norsk vinterdag, men ikke overdriv med for mye klær. Det er kun nødvendig i sprengkulde, noe vi sjeldent har lenger.

Blir en bedre løper

Det at underlaget er mer krevende, vil bidra til at du får trent opp en annen løpestil enn på sommerføret. I løpet av noen kilometer, kan underlaget veksle mellom bar asfalt til snø og is. Dette vil kreve mer av deg og løpeteknikken din, du vil måtte veksle mellom mange forskjellige løpestiler og teknikker underveis.

Væskeinntak

Mange av oss er ikke flinke nok til å få i oss nok væske, og mange tenker at dette ikke er like viktig på vinteren. Men sannheten er en ganske annen, det er mye lettere å bli dehydrert på vinteren. Så legg til deg gode rutiner med væskeinntak, selv om man ikke føler seg svett og varm trenger kroppen væske.

Comments are closed.