Hjem » Maraton » Løpe på tredemølle vs. å løpe i naturen

Løpe på tredemølle vs. å løpe i naturen

Løpetrening er en utmerket måte å forbrenne kalorier, få en bedre kondisjon og ikke minst, en generell bedre helse. Det er også en rimelig treningsform ettersom du i utgangspunktet kun trenger å ha joggesko og treningsklær. Blir du bitt av treningsgleden, slik som jeg er blitt, så blir det nesten vanskelig å ha en dag uten å løpe. Derfor er det mange som velger å trene å en tredemølle i perioder. Gjerne av praktiske grunner, som at det er kaldt ute. 

Mange glemmer at et det er en vesentlig forskjell mellom å trene inne og trene ute.  Det er litt som forskjellen mellom å spille sjakk, tjue-ett eller lignende spill mot en datamaskin og mot et menneske. En datamaskin er forutsigbar og bare følger reglene. Et menneske gjør litt som det passer. Samme er det med tredemøller og frilufts løping.  Resultatet er at du ofte blir mer sliten av å løpe i naturen, i byen, enn på en tredemølle. Du blir også bedre trent og trent på en litt annen måte. Det har jeg tenkt å se nærmere på i denne artikkelen.

Løpe på tredemølle
Løpe på tredemølle

Vind og værforhold

Å løpe inne, under tak, betyr at du møter den samme luftmotstanden hele tiden. Løper du ute, så vil du få en økt motvind jo forter du løper. Selv om det ikke blåser mye ute, vil du måtte presse mot vinden for å komme deg fremover. Får du medvind, er det selvsagt mye enklere å komme seg fremover. Det er også slik at vindmotstanden gjerne veksler i løpet av løpeturen. Dermed kan det være skikkelig enkelt å løpe de første kilometerne, mens det kan bli svært tungt å løpe de siste hvor du plutselig har fått vinden i ansiktet.

Regn, sterk sol, kulde og snø vil også påvirke hva du orker. Jo mer motstand du får, jo mer må du selvsagt bruke kroppen. Snø eller is kan føre til at du sklir og må bruke mer muskler på å stabilisere ankelen og beina.

Løpe i naturen
Løpe i naturen

Variert underlag

Avanserte tredemøller tilbyr treningsprogrammer hvor det er lagt inn ekstra motstand i form av å endre vinkelen på underlaget. Dette er et forsøk på å skape samme forhold som hvis man løper opp en bakke. Dette er en god ting for de som ønsker større utfordringer. Ulempen er underlaget forblir flatt. Dermed mister man en viktig komponent, nemlig å lære å korrigere for terreng.

Løper du på en overflate som ikke er helt flatt, men som kan ha hull i asfalten, gruspartier eller andre ujevne partier, må du ha fokus på hvor du setter beina.

Muskler

Det blir en utfordring som ikke bare aktiverer hjernen mens du løper, men som aktiverer flere muskelgrupper. Små, skråstilte muskler brukes for å stabilisere ankelen, foten og resten av kroppen. Disse kan være vanskelig å trene fordi de aktiveres gjerne kun når de må stabilisere kroppen. Så det er vanskelig å nå det med punktrening eller styrketrening. Derfor blir løpere som er vant til å løpe på tredemøller ofte svært sliten i begynnelsen når de løper ute i terreng. Ikke fordi avstanden er lengre, men fordi de må bruke andre muskler.

Beinbevegelse

En tredemølle beveger seg av seg selv. Det betyr at den eneste bevegelsen du behøver å gjøre er å sette ned foten og løfte den. Beltet på tredemøllen vil sørge for å føre beinet bakover. Derfor får du heller ikke det bestemte og viktige avsparket, hvor du løfter og styrer stegene dine bestemt.

Ved å løpe ute så får du en bedre stegavvikling og en mer krevende stegavvikling. Dette er en annen viktig grunn til at mange som løper mye på tredemøller fort blir sliten når de begynner å løpe ute i naturen. De er vant til at maskinen gjør deler av jobben for dem.

Engasjert og bevisst mentalt

Jeg synes det er kjedelig å løpe på en tredemølle, så jeg velger å se på TV eller lese en bok eller fokusere på noe annet mens tredemøllen beveger seg.  Det er ikke mye fokus på hva jeg gjør eller hva kroppen min gjør.

En slik trening er veldig greit tenker jeg, fordi man trenger innimellom å bare bevege kroppen uten å måtte tenke så mye. Dette er ikke mulig når man løper ute, men da kan man ha muligheten til å tenke mer og tenke analytisk. Det er også mulig å god musikk på øret og la seg distraher av det.

Hva er best?

Jeg mener at det ikke er snakk om at noe er bedre enn noe annet i dette tilfellet. Det er mer snakk om at folk har forskjellige behov. En tredemølle kan være en utmerket treningsform og kan sørge for at du kommer i ditt livs form. Det sammen kan det å trene ute. Alt handler om hva som passer deg og kroppen din best.

Comments are closed.